Com ha anat el segon trimestre a l’hostaleria i què s’espera per al tercer?

Ana Belmonte (Cambra de Comerç de Barcelona)

La Cambra de Comerç de Barcelona i l’Institut d’Estadística de Catalunya col·laboren des de l’any 2008 en l’elaboració de l’Enquesta de Clima Empresarial a Catalunya per a grans sectors. A partir de l’any 2012, es va ampliar la mostra de l’enquesta per obtenir resultats del sector de l’hostaleria, que comprèn els serveis de menjar i begudes i els serveis d’allotjament, ja que fins llavors només es contemplava la branca de serveis d’allotjament.

L’especial interès de la nostra enquesta rau en el fet que ofereix informació qualitativa abans de què es disposi d’estadístiques quantitatives del trimestre recentment acabat i, sobretot, avança quines són les expectatives per al trimestre següent per a la marxa dels negocis, la facturació, el nombre d’ocupats i els preus de venda a l’hostaleria, tant per al conjunt de Catalunya com per a les zones turístiques següents: Pirineus, Interior, Costa Daurada, Costa Brava, Costa Barcelona i Barcelona.

Dels resultats de la darrera onada de l’Enquesta de clima empresarial, realitzada el juny, es desprèn que la Setmana Santa i l’inici de la temporada d’estiu ha estat bona per a l’hostaleria. Segons el 53% dels establiments empresarials del sector de l’hostaleria, la facturació ha crescut el segon trimestre, un percentatge que més que dobla el 21% que assenyala un descens de la mateixa. A més, cal assenyalar que aquests percentatges són millors que els registres d’un any enrere, això és, el segon trimestre del 2012, quan el 44% dels empresaris apuntava que la facturació havia crescut enfront del 28% que indicava que havia disminuït. Els resultats més positius es donen a Barcelona, a la Costa Daurada i a la Costa Barcelona, que comprèn la Costa del Garraf i la Costa Barcelona-Maresme.

Pel que fa al tercer trimestre, les perspectives empresarials del sector milloren i a més són positives: per primera vegada, des de què vam entrar novament en recessió (a principis del 2012), el sector de l’hostaleria opina majoritàriament que la marxa dels negocis serà favorable. Part d’aquesta milloria es pot atribuir a l’estacionalitat del període perquè el tercer trimestre és el de temporada alta, però només en part, ja que l’any passat els empresaris no eren optimistes sobre el tercer trimestre del 2012.

Concretament, el 28% dels establiments empresarials de l’hostaleria preveu que la marxa dels negocis serà favorable el tercer trimestre del 2013, un percentatge superior al 22% que preveu que serà desfavorable. Pot semblar una diferència petita però en tot cas és una diferència positiva i mostra una millora. En termes de facturació, les perspectives són encara més positives: el 53% dels establiments empresarials preveuen un creixement de la facturació, un percentatge molt superior al 21% que preveu que caurà. Les millors perspectives de facturació es registren a la Costa Brava i la Costa Daurada. A la Costa Brava el 69% dels establiments empresarials preveu un augment de la facturació enfront del 10% que preveu un descens, i a la Costa Daurada, aquests percentatges són del 64% i del 5%, respectivament. En sentit contrari, cal esmentar que les perspectives de facturació a Barcelona són lleugerament negatives perquè es preveu una reducció dels preus, fet que no s’observa a la resta de zones turístiques de costa, és a dir, ni a la Costa Barcelona ni a la Costa Brava ni a la Costa Daurada. Probablement, això és degut a la forta competència que suporta, principalment, la ciutat de Barcelona enfront d’altres capitals turístiques internacionals.

Les perspectives sobre l’evolució del nombre d’ocupats a l’hostaleria catalana el tercer trimestre també són positives. El 23% dels establiments del sector preveu un augment de l’ocupació enfront del 6% que preveu una disminució. El resultat més destacat, però, és el de la Costa Brava, on el 54% dels establiments de l’hostaleria preveu un creixement del nombre de treballadors, mentre que tan sols el 3% preveu un descens.

Arribat aquest punt, el lector es pot preguntar: es compleixen les expectatives dels empresaris? Com expectatives que són, sempre hi ha un marge d’error atès que hi ha factors que no es poden controlar o conèixer o senzillament que poden variar. Per exemple, en el cas del turisme, un conflicte geopolític inesperat. És cert que l’Enquesta de clima empresarial a la branca de l’hostaleria és jove, només disposem de les quatre onades trimestrals del 2012 i de les dues onades trimestrals de la primera meitat del 2013, però podem fer un exercici senzill i acceptable amb la informació de què disposem. Es tracta del següent: comparem les sèries de respostes que obtenim per a la situació del trimestre amb les expectatives que tenien els empresaris per aquell trimestre en qüestió. Fem-ho per a la marxa dels negocis perquè té menys estacionalitat que no pas la facturació, i com disposem d’una sèrie curta no es pot desestacionalitzar. El que es representa al gràfic següent són els saldos de respostes, és a dir, la diferència entre el percentatge de respostes positives (marxa dels negocis favorable) i el percentatge de respostes negatives (marxa dels negocis desfavorable), obtenint el resultat següent:

Gràfic 1. Situació i perspectives de la marxa dels negocis de l’hostaleria a Catalunya.
Grafic1

Aquí veiem com les expectatives empresarials efectivament avancen quina serà la tendència de la situació. És a dir, en general, una millora de les expectatives coincideix amb una millora de la situació i viceversa, excepte el primer trimestre del 2013, en què els empresaris avançaven un empitjorament i a posteriori van assenyalar que la situació s’havia mantingut estable. Confiem que aquesta millora que marquen els empresaris per al tercer trimestre del 2013 es compleixi. Ho sabrem del cert a la propera onada de l’Enquesta de clima empresarial a Catalunya, que tindrem el proper mes d’octubre.

Galeria | Aquesta entrada s'ha publicat en Estadística a la fresca i etiquetada amb , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s