És innovador el sector turístic?

Àlex Costa i Carme Luna (Idescat)

La competitivitat es considera un factor clau per sortir de la crisi, i la innovació és clau en la millora de la competitivitat. Per aquest motiu resulta comprensible l’actual creixent interès sobre la capacitat d’innovació de les nostres empreses. Si a més ens referim a la innovació d’un sector com el del turisme, motor ―amb la indústria manufacturera― de l’economia catalana, resulta innecessari  argumentar la rellevància de la qüestió que encapçala aquesta nota.

Segons dades sobre la innovació de les empreses de Catalunya tabulades per l’Idescat a partir de l’Enquesta d’Innovació de l’INE, en el període 2009-2011 només un 7% de les empreses turístiques de Catalunya amb 10 o més assalariats van fer innovació tecnològica. Aquesta dada és clarament inferior a la mitjana catalana (18,4%). Una explicació habitual és que la innovació tecnològica s’adapta millor a l’activitat industrial que no als serveis. Aquesta explicació és certa: efectivament, tal com mostra el gràfic, la innovació tecnològica industrial és més del doble de la del sector serveis. Ara bé, que el percentatge d’empreses innovadores en el sector turístic sigui la meitat que la mitjana del sector serveis és ja més preocupant i sorprenent.  Pot resultar comprensible que les activitats de les comunicacions, la informàtica, l’R+D o les financeres presentin dades de més intensitat innovadora que el sector turístic, però no es pot dir el mateix quan es compara el turisme amb les activitats dels serveis immobiliaris, administratius o altres serveis personals.

gràfic shoteler_innovació_2

Aquests resultats que reflecteixen la poca innovació del sector turístic resulten poc coherents amb els bons resultats en termes de productivitat i qualitat del sector turístic català. Per aquest motiu ens podem plantejar: són fiables i representatives aquestes dades?

Hi ha pocs dubtes sobre la fiabilitat de l’Enquesta d’R+D+i de l’INE que utilitza Idescat per ampliar els resultats per a Catalunya. La metodologia estadística emprada està avalada per la metodologia europea i l’INE fa unes enquestes de qualitat notable. Tanmateix cal dir que la innovació és un concepte de mesura complexa, malgrat els esforços fets i recollits pel Manual sobre l’estadística de la innovació de l’OCDE que apliquen tots els països membres de la UE (conegut com Manual d’Oslo). Un dels problemes és que resulta més fàcil la mesura de les innovacions tecnològiques aplicades a la industria que no a la resta de sectors, i també hi ha una dificultat important en la identificació de les innovacions no tecnològiques.

Quan l’INE publica les dades d’innovació empresarial per CCAA aquest problema té un efecte sobre les dades de les economies de més gran especialització turística, cosa que afecta de forma particular a les dades de les Illes Balears. En el període 2009-2011 les empreses balears van ser ―segons aquestes dades― les menys innovadores entre les 17 CCAA, amb només un 10,9% d’empreses amb innovació. Molt recentment el govern Balear i, més concretament, des de la DG d’Universitats, Recerca i Transferència del Coneixement, el sr. Ferran Navinés ens va fer partícips d’una proposta a l’INE per millorar l’estimació de la innovació de les empreses d’allotjament turístic, és a dir, per especificar millor la definició operativa d’aquest concepte a l’empresa turística. Aquesta proposta va reeixir i, en la propera edició de l’enquesta a les Illes Balears, serà inclòs de forma pilot un Annex explicatiu amb exemples del que són les innovacions tecnològiques i no tecnològiques en els serveis d’allotjament. Alguns dels exemples que es troben en aquest Annex són: wifi a àrees públiques i privades de l’hotel, millora dels espais comuns per activitats esportives o de negoci, turisme per a grups especials (discapacitats, sènior, nàutic…), creació d’atmosferes harmonioses (llum, olor, música…), ampliació cartera de serveis (menús ecològics o vegetarians, tast de vins…). No hi ha dubte que la relació d’exemples serà una ajuda per a l’informant de l’enquesta, i pot fer surar innovacions tecnològiques i no tecnològiques que, sense aquest Annex, quedarien sense reportar.

Des d’aquí felicitem a l’amic Ferran per la seva interessant iniciativa, i restem a l’espera per si aquesta innovació estadística que busca millorar l’estadística de la innovació pot ser ―en un futur proper― d’aplicació al sector hoteler català.

Galeria | Aquesta entrada s'ha publicat en Estadística a la fresca i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s