Caçadors de pífies, si més no

Lucía Bayo Delgado (IES Sant Quirze del Vallès)

Quants alumnes de secundària seran més capaços de mantenir una actitud crítica respecte a la informació que els arriba pels mitjans de comunicació, o dels amics, quan acabi el 2013? Quants estaran interessats en detectar, i detectaran de vegades, paraules que arribin envoltades de nombres irrellevants, o obscurs, o diàfanament erronis,… o paraules que arribin sense els nombres amb els que haurien d’anar acompanyades?  Quants alumnes es riuran, o s’empiparan, quan per malícia o per ignorància algú els vulgui, ens vulgui, fer combregar amb rodes de molí pintades de colors?

En aquests moments ser competent en Matemàtiques a 4t d’ESO, en el que fa a l’Estadística, es limita a la lectura d’un diagrama de barres, o de sectors, i a algun càlcul de percentatges relacionats amb les dades del diagrama. Hi ha alumnes que mai més no faran Matemàtiques. Seran competents per no deixar-se entabanar gaire, per exercir un dret fonamental com és el de rebre informació (veraç)? Seran competents per transmetre aquesta informació? O potser no cal? Seria una llàstima no aprofitar l’Any Internacional de l’Estadística per definir quina hauria de ser la competència matemàtica estadística garant del dret a rebre informació (veraç)

Les associacions i institucions amb poder de convocatòria dintre del camp de les Matemàtiques en general, i de l’Estadística i el seu ensenyament en particular, haurien d’aprofitar per dir la seva, i tots els docents hauríem d’implicar-nos.

Per anar obrint boca la Judith Miró, el Jordi Llaquet  i jo, la Lucía Bayo, tots tres de l’INS Sant Quirze del Vallès, us fem una proposta lúdica per al curs vinent:

Per què no un concurs de caça de pífies estadístiques per a alumnes de secundària i les seves famílies? Es podrien donar mencions al centre que en trobi més, per la pífia en el mitjà de comunicació de més audiència, a la millor per ser inclosa a una prova de competències bàsiques,… Trobessin el que trobessin els alumnes, amb l’ajuda dels pares, dels germans,… posaria la llavor d’una altra mirada davant de la informació.

En Pau Campuzano Miró, encara a primària, ens ha caçat la primera pífia per al nostre institut. Diu que al seu llibre de Mates, al tema dels percentatges, a un exemple la suma de totes les despeses d’una família suma més del cent per cent. El nom de l’editorial i l’ISBN del llibre queden per al concurs.

Galeria | Aquesta entrada s'ha publicat en L'Estadística feta fàcil i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s