Impulsem l’estadística. Web del CREAMAT

Joan Jareño (CREAMAT) En una entrada anterior en aquest bloc vam intentar dibuixar un quadre succint de la situació de l’educació en estadística a les nostres aules i vam comentar que sovint la seva presència queda reduïda a la dedicació d’unes poques sessions del curs escolar, com per no dir “que no s’ha tocat el tema”. Una de les alternatives que plantejàvem a aquesta situació era proposar activitats prou engrescadores, interessants i transferibles a l’aula amb certa facilitat. A l’entrada citada parlàvem del projecte aprenestadística portat a terme per l’IDESCAT. Ara parlarem d’algunes de les propostes fetes pel nostre centre, el CREAMAT.

Al llarg de tres mesos d’aquest curs 2012-13 hem publicat tretze propostes que intenten abastar des de les primeres edats, l’educació infantil, fins al final de la secundària. Algunes d’elles mostren com una mateixa activitat es pot adaptar a diferents moments educatius (pre-escolar, primària, ESO…). Aquestes propostes estan recollides al nostre web sota l’epígraf Estadística!

N’hi ha que presenten aspectes generals com applets per fer gràfics estadístics, llibres i webs que tracten el tema des de la perspectiva educativa (dedicant una atenció especial al web NRICH) o al treball a l’aula dels errors que sovintegen als mitjans de comunicació. La resta són propostes sobre una activitat concreta o sobre algun tipus de contingut específic. Per exemple, una d’elles (Alçades i pesos) se centra en els gràfics de dispersió i inclou una idea aplicable al parvulari on els nens i les nenes marquen sobre un mural la seva alçada pintant una marca amb el seu propi nas.

Una de les que ofereix un plantejament més global (Algunes idees sobre estadística, elaborada pel professor Lluís Mora) ens proposa una seqüència, exemplificada, que seria aconsellable seguir en la majoria de treballs estadístics escolars:

  • Formular preguntes abordables amb dades.
  • Recollir, organitzar i presentar les dades per respondre preguntes
  • Seleccionar i utilitzar de mètodes estadístics per analitzar dades.
  • Treure conclusions i fer prediccions basades en dades.

El context de les propostes és variat, així trobem una que planteja mesurar l’efectivitat de determinades il·lusions òptiques, una altra relacionada amb qüestions lingüístiques, amb casos de probabilitat que només es poden mesurar a partir de l’experimentació (com estudiar la probabilitat que una xinxeta caigui amb la punta cap a dalt), o es convida a treballar la Llei de Benford, una llei estadística matemàtica que, per exemple, s’ha aplicat amb resultats contradictoris per verificar l’autenticitat dels famosos “papers de Bárcenas”. Altres idees ens han estat proporcionades per mestres d’alguns centres, com Gràfics en 3D o La persona “típica” de l’escola.

Una de les propostes a destacar és un recull de vídeos relacionats amb l’estadística que es van presentar al certamen vídeoMAT organitzat pel CREAMAT, conjuntament amb el MMACA. Dues de les idees centrals d’aquesta convocatòria de realització de vídeos era que havien d’estar pensats, enregistrats i editats pel propi alumnat (amb l’ajut convenient del professorat segons l’edat) i que els vídeos, d’una durada màxima de tres minuts, havia de contestar una pregunta, pensada pels nois i noies, utilitzant eines matemàtiques. Gairebé una trentena d’aquests vídeos van acabar tocant algun tema relacionat amb l’estadística responent preguntes com aquestes:

  • Quin és l’esmorzar que mengem més?
  • Quants grills té una mandarina?
  • A quin hora i a quin espai hi ha més soroll a l’escola?
  • Quant ocuparia tota la gent del món?
  • Quantes gomes elàstiques necessita una nina per fer un salt de “pònting” de 4 metres?
  • A quanta gent podríem alimentar si féssim servir la plana de Vic d’olla per fer bullir espaguetis?

Us animem a veure aquests vídeos i propostes i, si teniu relació amb el món de l’educació, a difondre-les.

No podem acabar sense dedicar un espai a comentar un altre dels projectes més emblemàtics que portem a terme des del CREAMAT: l’ARC (Aplicació de Recursos al Currículum). L’ARC és un web on s’indexen propostes elaborades directament per mestres i professorat i que tenen com una de les seves característiques comunes la seva transferibilitat a l’aula, la de ser pràcticament aplicables de forma directa. L’ARC no recull només propostes de matemàtiques però entre les d’aquesta àrea més d’un centenar tenen alguna relació amb l’estadística. Entre elles podem trobar també les de l’aprenestadística de l’IDESCAT. Un passeig per aquestes propostes recollides a l’ARC serà també una gran font d’activitats per ajudar a la millora de l’educació estadística del nostre alumnat.

pantalla_arc

Pantalla de l’ARC

L’equip del CREAMAT

Quant a Joan Jareño

Professor de matemàtiques de l'INS Alella. Actualment treballo al CREAMAT
Galeria | Aquesta entrada s'ha publicat en L'Estadística feta fàcil i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s