Un espai web educatiu per a l’aprenentatge de l’estadística: aprenestadística.gencat.cat

Joan Jareño (CREAMAT) Els currículums de matemàtiques, tant el d’educació primària com el de secundària, estan articulats en cinc blocs: “numeració i càlcul”, “canvi i relacions”, “espai i forma”, “mesura” i “estadística i atzar”. El bloc de “canvi i relacions” inclou els aspectes relacionats amb l’àlgebra i els de “mesura” i “espai i forma” aborden conjuntament tot el que es relaciona amb la geometria. D’aquesta manera queden teòricament coberts tots aquells coneixements matemàtics que es considera que la ciutadania ha de dominar en acabar la seva escolarització.

Però la realitat ens diu una altra cosa. L’aprenentatge dels algorismes de càlcul i la resolució de problemes aritmètics absorbeix, tradicionalment, la pràctica majoria del temps de les classes de matemàtiques dels primers cursos. A la secundària passa una cosa semblant tret que, en determinat moment, el càlcul algebraic substitueix al numèric. La geometria queda reduïda, per problemes de temps, als aspectes descriptius i l’estadística acaba sent més tractada des de les àrees de ciències socials o naturals que des de la pròpia de matemàtiques, on tocaria treballar més a consciència el significat, i no només l’ús, dels conceptes que hi intervenen. Seria francament il·lustratiu, jugant amb la redundància, fer un estudi estadístic del temps dedicat a l’estudi de l’estadística.

Evidentment, en un moment en que parlem d’una educació enfocada a les competències, a la capacitat de fer un ús funcional dels coneixements per interpretar el nostre entorn i intervenir-hi, no dedicar prou temps a una de les eines, l’estadística, que millor ens ajuda a fer-ho és un luxe que no ens podem permetre. De la mateixa forma que és un error greu, en una societat on l’ús (i l’abús) de l’estadística és omnipresent, deixar als nostres futurs ciutadans i ciutadanes amb un formació insuficient en aquest camp.

Hi ha diverses formes d’intentar canviar aquesta situació. Una d’elles, ben senzilla, és fer observar que també fem aritmètica i àlgebra quan treballem l’estadística. Una altra és veure que si les matemàtiques serveixen, en gran part, per a resoldre problemes, per contestar preguntes, l’estudi estadístic ens proporciona, en molts casos, les eines adequades per obtenir dades, interpretar-les correctament i obtenir respostes. Però una de les millors maneres que tenim és convèncer al professorat de la importància del treball estadístic en educació mostrant-li activitats d’aula, amb valor, que despertin el seu interès i que l’ajudin a trencar amb els hàbits “monoalgorísmics” que la tradició sembla imposar.

Amb aquest objectiu, proporcionar un espai on s’aglutinin propostes didàctiques d’interès, neix, a iniciativa de l’IDESCAT, l’espai aprenestadistica, un web educatiu amb una quarantena d’activitats directament portables a l’aula. El projecte ha crescut en dues fases que presentarem per separat: el web per a secundària i el destinat a primària.

         aprenestadística (secundària)
http://aprenestadistica.gencat.cat/

El curs 2010-11 va ser el del projecte eduCAT 1×1, un programa que apostava fort per la digitalització de les aules. També va ser l’any en que, molt oportunament, va prendre cos el web aprenestadística en la seva versió per a secundària: un conjunt de 25 activitats de temàtica molt diversa i que toca els principals continguts a treballar a l’ESO i al batxillerat. El web aprofita les possibilitats digitals incloent, a més de text i hipertext, abundants animacions i possibilitats d’interacció.

Però, si hem de destacar per sobre de les altres, una característica que el fa especial és la seva vinculació directa i actualitzada amb les dades del propi IDESCAT. La gran majoria d’activitats, en un moment o un altre, inclouen una consulta de dades vinculades directament a les que es guarden també al web de l’IDESCAT, tenint així la seguretat d’estar treballant sempre amb les referències més recents.

La majoria d’activitats es plantegen a partir d’una pregunta o una situació-problema que ens convida a fer una recerca estadística. Les activitats s’organitzen en cinc grups temàtics. Per veure la varietat d’activitats només cal llegir un títol de cada bloc:

Com hem dit, aquestes activitats tenen el valor afegit de donar a conèixer l’existència d’un Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT) i de fer servir les dades que ofereixen i mantenen actualitzades. Això és especialment important, en una etapa en que, en la realització de crèdits de síntesi i treballs de recerca, sovint n’han de cercar.

        aprenestadística (primària)

El web de primària està actualment en període de proves. El seu plantejament té algunes diferències amb el de secundària. La principal és la que s’anomena Cens a l’escola. L’aprenestadística de primària treballa també, en algunes de les seves 17 activitats, amb les dades inserides de l’IDESCAT, però principalment es fa amb les del propi alumnat. Els nens i les nenes omplen, en el marc d’una “activitat zero”, un qüestionari on hi aporten un conjunt de dades. Aquestes es poden recuperar després, reunides amb totes les del grup-classe, per ser tractades estadísticament. En el futur es podrà treballar amb les de tot el conjunt d’escoles que s’inscriguin en el projecte.

Fer un cens que permeti que l’alumnat compari dades recollides per ells amb les recollides sobre el mateix tema per alumnat d’altres escoles és ja una realitat en molts països, Canadà, Nova Zelanda, Austràlia, Estats Units, Sud Àfrica entre altres, on existeixen projectes anomenats Census at School que estan funcionant molt bé. Estem convençuts que serà una eina útil que ajudarà a comprendre la complexitat de les dades i la necessitat de fer interpretacions ajustades.

El projecte de primària s’ha estat pilotant actualment en alguns centres, procurant que la mostra sigui diversa (en territori, en tipologia…). Tan aviat com s’hagin implementat alguns dels canvis tècnics proposats pels centres el projecte s’obrirà a la totalitat d’escoles de primària.

Les activitats, com en el cas de la secundària, són prou variades, tot i que primària s’agrupen segons els cicles educatius existents en aquesta etapa: inicial, mitjà i superior, en lloc de fer-ho per temes. La gran majoria d’activitats de primària responen a una pregunta inicial o ens fan reflexionar sobre alguna situació de l’entorn

  • Quants vivim a casa?
  • On hem nascut?
  • Què esmorzem?
  • Al meu país la pluja no sap ploure.
  • Reciclem?

L’equip del creamat

Quant a Joan Jareño

Professor de matemàtiques de l'INS Alella. Actualment treballo al CREAMAT
Galeria | Aquesta entrada s'ha publicat en L'Estadística feta fàcil i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Un espai web educatiu per a l’aprenentatge de l’estadística: aprenestadística.gencat.cat

  1. Retroenllaç: Impulsem l’estadística. Web del CREAMAT | e2013

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s