Aprendre Estadística per ser un ciutadà més crític i reflexiu

Lucía Bayo Delgado (IES Sant Quirze del Vallès)

A l’institut de Sant Quirze del Vallès els professors de Matemàtiques de 4t d’ESO fa anys que tenim un magnífic privilegi: som els professors d’una segona assignatura de 4t, el “Projecte de Recerca”. Encara que és ben cert que el nostre centre ens la va regalar perquè els alumnes tinguessin una hora més de Mates a la setmana, també és ben cert que, com en els contes, hi va haver una condició: els alumnes havien de fer de veritat un projecte de recerca, i si érem els de Mates els que el dirigíem… hi havia d’haver recerca estadística.

Tant de bo totes les obligacions fossin com aquesta! Des que ho vam provar cada any volem repetir. No hi ha cap altra part de l’assignatura que resulti tan engrescadora, tan profitosa, tan satisfactòria per a alumnes i professors. Els nois i noies arriben a 4t i ja saben que aquell curs les Mates seran diferents, que aquell any faran Estadística, faran un projecte de recerca que hauran d’exposar davant d’un tribunal i… sí, clar, i si tot va bé… aniran al “Planter”.

Perquè aquest va ser el següent regal. El segon any d’estar fent l’Estadística a través del projecte es va convocar la primera edició del premi “Planter de Sondeigs i Experiments” per a alumnes de secundària. I què millor que tenir un bon al·licient per fer una bona feina? El Planter no ens el perdem cap any. Els alumnes ho saben: el treball ha d’estar acabat, i això vol dir ben acabat, per a la data que el “Planter” posa de termini per lliurar els treballs. Si el treball es pot enviar hi ha satisfacció per part de tothom, ja que significa que s’ha fet prou bona feina, feina que va començar uns quants mesos abans.

La primera setmana de curs els alumnes pregunten:

– Quan comencem el projecte?

– Després que us expliqui què vol dir fer una recerca científica. Això serà cap al novembre.

– Farem enquestes?

– Potser sí, potser no, dependrà del treball que feu. Hi ha més maneres d’obtenir dades.

Arriba el novembre i comencem a preparar el terreny. Parlem d’opinions, les nostres, les dels altres, les que s’imposen, les que donem per bones. Parlem de què és el que hauríem d’acceptar com a cert i què no hauríem d’acceptar. Parlem d’empreses que volen tenir productes de qualitat. Parlem de medicaments que s’han de provar. Parlem de què pot influir en que les notes de Mates, o les de Socials, siguin bones o dolentes. Al novembre no tenim encara nombres, però hem començat a fer Estadística.

Per Nadal han de pensar què els agradaria investigar. Han de fer el treball en petit grup i s’han de posar d’acord. El tema és lliure. Ells fan propostes i junts mirem si aquestes tenen possibilitats, si podran obtenir informació, si el tema i les dades que es poden recollir donaran per fer prou tractament estadístic d’aquesta informació. En paral·lel anem fent Estadística com un tema més de les Mates de 4t. Fem exercicis i pràctiques de mostreigs, de recollida de dades, de representació amb taules i gràfics, de càlcul de valors centrals i de dispersió, busquem relacions entre dues variables, valorem si dos grups tenen per a una mateixa característica igual o diferent valor,…  Fem servir l’Excel i el GeoGebra. Tots els alumnes tenen un portàtil per treballar a l’aula des que van començar l’ESO. Sovint el meu comentari és:

– Com podríeu aplicar això al vostre projecte? Vosaltres, els dels detergents. I vosaltres, els dels daus?

Vaja, que al febrer hem fet tanta Estadística i hem parlat tant del projecte que semblaria que podran posar en pràctica tot el que han aprés i ho faran la mar de bé… Doncs no, resulta que no. Resulta que de moment no han après tant perquè en realitat encara no han fet Estadística. Passen les setmanes, els alumnes van seguint el procés marcat, obtenen mostres, recullen dades, fan gràfics i més gràfics…, alguns fan coses molt imaginatives i molts són capaços de resoldre de forma molt adequada situacions complicades, a tots en general els agrada el procés, especialment la recollida de dades, es diverteixen, però sembla que de veritat, de veritat, no sempre entenen del tot el que fan. Lliuren un primer esborrany de l’informe, han dedicat hores, però… hi ha una llista llarga de coses a arreglar. Sovint cal un segon esborrany. De sobte, grup a grup, salta la guspira de la comprensió. Se’ls obren els ulls, lliguen els conceptes, entenen el que han fet, el que podrien fer i el que ja no tenen temps de fer. Se’ls il·lumina la cara – i a mi de pas.  Eureka! Han fet seu el problema. Estan fent Estadística.

Al llarg d’aquests cursos han estat molts els temes. Hi ha hagut experiments, amb begudes, amb globus, amb avions, amb plantes, hi ha hagut enquestes, moltes enquestes, habitualment als propis alumnes de l’institut, amb tota la paciència que això implica per part de la resta de professors, i també moltes enquestes a la gent del nostre poble, Sant Quirze. En conjunt aprenen força, com ara que un mostreig ha de ser aleatori, o que les opinions s’han de contrastar, o que de vegades els resultats que poden semblar diferents no tenen diferències significatives, o que dues dades poden tenir relació i no ser causa- efecte l’una de l’altra, o que alguns mitjans mostren gràfics o frases que porten a l’engany. Això sí, sempre que un grup acaba un treball i descobreix que el que volia provar ha de ser rebutjat, opina que el treball no és bo. Els costa molt creure’ns quan els diem que el treball és igual de bo, que només seria dolent si volguessin mantenir una opinió errònia malgrat les evidències.

Aquest és el cinquè any que fem Estadística de veritat. El que fem és simple, però no superficial.

Galeria | Aquesta entrada s'ha publicat en L'Estadística feta fàcil i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Aprendre Estadística per ser un ciutadà més crític i reflexiu

  1. Miquel ha dit:

    Despertar el jovent. Quina gran tasca! Felicitats

  2. Retroenllaç: Aprendre Estadística per ser un ciutadà més crític i reflexiu // la tafanera

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s