Les exportacions catalanes conviden a l’optimisme

Elisenda Paluzie (U. de Barcelona)

En l’actual context de crisi econòmica, un dels pocs sectors de l’economia catalana que mostra dinamisme és l’exterior. De fet, des de la incorporació de l’Estat espanyol al mercat comú europeu el 1986, l’economia catalana va experimentar un procés d’internacionalització destacable. Amb la crisi econòmica, aquest procés s’ha accentuat. L’augment de les exportacions i les importacions ha convertit Catalunya en una economia molt oberta. Les exportacions de Catalunya van representar el 26,17% de les exportacions totals de l’Estat el 2012 mentre que el PIB de Catalunya en representava el 18,9% i la població només el 16%.

Avui, gràcies a les bases de dades i les estadístiques podem conèixer amb precisió quins són els mercats de les empreses catalanes. Per al comerç internacional disposem de la base de dades de Duanes Datacomex que és consultable on line tant en el web de les cambres de comerç (http://aduanas.camaras.org/) com en el web de la Secretaria d’Estat de Comerç (http://datacomex.comercio.es/principal_comex_es.aspx).

Des de fa uns anys també disposem d’una base de dades que ens permet conèixer els fluxos interregionals de mercaderies de l’Estat. Es tracta de la base de dades C-Intereg, una base de dades del centre de predicció econòmica CEPREDE de la Universidad Autónoma de Madrid, amb la que també col·laboren departaments de vàries comunitats autònomes, entre els quals hi ha el Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Combinant les dues bases de dades, podem saber quins són els principals mercats de les empreses catalanes, i quina ha estat la seva evolució relativa des de 1995. Podem veure com el grau d’internacionalització s’ha incrementat en aquest període de manera notable. La crisi econòmica ha accentuat aquesta tendència, i el 2010 marca un punt de trencament: per primer cop les exportacions a la resta del món superen les vendes a la resta de l’Estat.

Gràfic 1. Les vendes de béns de les empreses catalanes, 1995, en % i en milions d’€.

Grafic1

Com es pot veure en el gràfic 1, el 1995, les exportacions de Catalunya a la resta del món només representaven el 23% del total de vendes de les empreses catalanes, mentre que el mercat de la resta de l’Estat suposava un 40% del total i el mercat interior català un 36%.

Gràfic 2. Les vendes de béns de les empreses catalanes, 2006, en % i en milions d’€.

grafic2

El gràfic 2 mostra que el 2006 la distribució geogràfica dels fluxos comercials catalans s’aproximava a una distribució en tres terços de similar magnitud (el mercat propi, la resta de l’Estat i la resta del món) amb una reducció constant del pes del mercat de la resta de l’Estat i un augment progressiu de les exportacions a la resta del món. I el 2010, per primer cop des de la industrialització de Catalunya, les exportacions a la resta del món (que superaven els 48.000 milions d’euros) van superar les vendes a la resta de l’Estat (gràfic 3), i representaven ja el 36% del mercat .

Gràfic 3. Les vendes de béns de les empreses catalanes, 2010, en % i en milions d’€.

Grafic3

El 2012, la progressió en les exportacions ha continuat i aquestes superen els 58.000 milions d’euros. El valor de les exportacions en termes absoluts ha augmentat un 19.2% en dos anys. Per al 2012 encara no disposem de les dades definitives dels fluxos interregionals. Tot i així, podem fer una aproximació de la distribució dels mercats, estimant les vendes al mercat català. La tendència que hem descrit anteriorment continua, i la distribució seria de 31% el mercat català, 31% el mercat de la resta de l’estat i 38% el mercat de la resta del món.

Les exportacions a la UE-27 representen el 2012 el 61% de les exportacions a la resta del món. I els principals clients internacionals de les empreses catalanes són per aquest ordre: França, Alemanya, Itàlia, Portugal, Regne Unit i Suïssa. Els Estats Units ja són el 8è client, i mercats emergents com els de Turquia, Mèxic i Rússia ocupen el 10è, 11è, i 12è lloc en el rànquing respectivament.

En definitiva, en les dues darreres dècades s’ha produït un augment fort i sostingut de la internacionalització de les empreses catalanes, i la crisi econòmica l’ha accentuat.

Galeria | Aquesta entrada s'ha publicat en Estadístiques de la crisi i etiquetada amb , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s