Eines analítiques contra la crisi

Manuel Rodriguez (SAS)

El passat mes d’Abril, la Policia Nacional va detenir 34 persones a la Comunitat Valenciana per fraus superiors al milió d’euros a la Seguretat Social, comesos mitjançant la creació d’empreses fictícies i la simulació de contractacions.

En una operació desenvolupada a Catalunya el mateix mes, es va detenir a 145 persones i imputar a 275 més per frau a la Seguretat Social i al Servicio Público de Empleo (SEPE) per un total de 7,8 milions d’euros, mitjançant la tramitació de contractes ficticis en empreses de construcció, jardineria i serveis de neteja per a continuació optar a prestacions i subsidis d’atur.

Aquests són només dos exemples d’un problema que ens afecta a tots com és el frau, d’impacte directe en la crisi que patim actualment. Segurament en podríem trobar més, i això ens mostra que els que cometen frau, abusos o mals usos són gent que es manté com a mínim activa, si no coordinada, actualitzada y tècnicament capacitada.

frauuk

Fig.1. Exemple: Anàlisi de situació de frau al Regne Unit

El terme frau és molt ampli, i no sempre ens ha de fer pensar en xarxes organitzades de criminals. Existeixen individus que, sense estar organitzats, coneixen com es desenvolupa un determinat procés com el peritatge d’un sinistre o la declaració d’un impost, i troben el camí que els hi permet obtenir un benefici econòmic il·lícit. O bé coneixem casos representatius d’una amplia proporció de la societat que s’ha trobat en algun moment l’oportunitat, no buscada amb premeditació, d’aprofitar-se d’alguna escletxa en aquests processos o d’algun error a causa de la ineficiència dels mateixos que els ha suposat un benefici il·lícit.

frautipologies

Fig.2. Tipologies de frau, abús i pèrdues

El problema és gran i greu, però s’ha de ser optimista, ja que això no té per què ser així en l’actualitat. L’era digital en la que vivim de fet ofereix més als que han de prevenir i evitar aquestes pràctiques que als que les cometen.

Tot i què hi ha molta gent dedicada a detectar i prevenir aquestes pràctiques amb tècniques tradicionals d’anàlisi de casos, actualment és fa imprescindible l’ús d’estadística i analítica avançada per tal d’incrementar radicalment l’eficiència i eficàcia en la detecció i prevenció de les mateixes. Mitjançant sistemes de regles es bloquegen comportaments coneguts associats al frau, abús o mal ús; i amb la incorporació de tècniques estadístiques avançades i de diferents enfocaments analítics a la gran quantitat d’informació disponible, estem en condicions de neutralitzar tant xarxes organitzades de frau com prevenir que els que podríem anomenar “buscadors d’oportunitats” prenguin les decisions equivocades.

El cost d’aquestes pràctiques es propaga a l’economia real, augmentant el dèficit i en últim terme la crisi mentre afegeix una pressió addicional a qui no les comet. Les tècniques estadístiques i analítiques disponibles actualment ens permeten trencar amb un cercle viciós en el que el que defrauda sempre pren la iniciativa, i en el moment en el que el que actua contra el frau ha activat els mecanismes de defensa adients, el defraudador n’aprèn, modifica el seu comportament i aquests mecanismes ja no són tan efectius. Conceptes que trobaríem similars a les mutacions dels virus (els defraudadors) que obliguen a desenvolupar nous medicaments (els agents i sistemes anti-frau), oi?.

Les eines estadístiques, analítiques i matemàtiques ens proporcionen un factor clau d’èxit en aquesta lluita. Entre aquestes eines podem comptar entre d’altres per exemple amb diferents models no supervisats per a capturar patrons desconeguts de comportament de pèrdua o abús, o bé amb models predictius per a capturar patrons complexos de comportament de frau , o bé amb models de xarxes de relació per a capturar patrons associatius de comportament de frau.

Si a més a més podem fer jugar aquests tipus d’eines d’una forma coordinada ens permetrà, d’una manera holística, identificar els diferents comportaments il·lícits que un mateix actor pot estar realitzant, fent que li sigui molt complicat aprendre quins són els nostres mecanismes i adaptar-se per a poder continuar defraudant.

En definitiva, aquest tipus de sistemes analítics ens permeten comprendre les dinàmiques canviants i complexes dels processos de frau, abús i mal ús i respondre adequadament, mentre que els sistemes habituals basats en regles expertes que capturen comportament conegut seran vàlids sempre i quan el comportament de frau no variï. Com hem comentat anteriorment, hem d’entendre que els defraudadors innoven i s’adapten contínuament en busca de les noves escletxes i oportunitats que els diferents processos habitualment els ofereixen.

Manuel Rodríguez Díaz.  SAS . manuel.rodriguez@sas.com

Galeria | Aquesta entrada s'ha publicat en Estadístiques de la crisi i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s