Una tarda comptant cotxes…

Manel Pons (IERMB)

Sabeu quants vehicles van passar un dia feiner pel costat de la seu de l’Idescat l’any 2011? Doncs de mitjana van ser uns 44.933 vehicles diaris. Bé, exactament el punt d’observació no és a la seu de l’Idescat, sinó uns 350 metres carrer avall, a la Via Laietana – Plaça Antoni Maura. És interessant saber que, des de 2007 (abans de l’inici de la crisi econòmica), en aquest mateix punt la mitjana del nombre de vehicles que hi circulen en dia feiner s’ha reduït en un -2,5% (-1.155 vehicles/dia), encara que aquest percentatge està per sota del global de les principals vies de la ciutat de Barcelona, que és un -6,5%. Com es pot veure, el pes de la crisi ha afectat també la mobilitat.

Més números: el volum de les entrades i sortides de Barcelona un dia feiner al llarg del període 2007-2011, s’ha reduït en total un 10,7%. Si ara mirem les autopistes, podem observar la variació del trànsit en diferents trams de la AP-7/A7:

  • Tarragona i Barcelona: variació total del -21,7% (-32’6% en el cas del trànsit pesant)
  • Montmeló i Papiol: variació total del -9,5% (-25,7% el trànsit pesant)
  • Montmeló i la Jonquera: variació total del -15,3% (-23,3% el trànsit pesant).

Com podem veure, la mobilitat és un indicador econòmic molt important, ja que la demanda de transport està directament relacionada amb el desenvolupament econòmic (PORTAL 2003).

Deixant de banda una mica els números, parlem una mica de l’indicador que s’usa per estimar els vehicles que circulen. Aquest indicador s’anomena Intensitat Mitjana Diària (IMD). En termes generals el càlcul de la IMD de les carreteres es fa mitjançant l’aforament del nombre de vehicles a diferents trams de la xarxa de carreteres. El resultat és una IMD diferent per als dies feiners, dissabtes i diumenges. El percentatge de vehicles pesants és el nombre de vehicles més llargs de 6 metres (camions i autobusos) que passen pel tram de la carretera sobre el total de vehicles comptabilitzats.

En el cas de les autopistes de peatge aquest aforament és senzill, ja que es recull la informació del tipus de vehicle que hi circula gràcies a la targeta que es dóna en accedir a l’autopista o mitjançant el dispositiu de pagament electrònic.

Però en les altres vies interurbanes o a les vies urbanes, i gràcies a la tecnologia, no és necessari que hi hagi unes persones que es dediquin a comptabilitzar els vehicles mitjançant comptadors manuals o àbacs.

Avui en dia hi ha diversos dispositius/aforadors que permeten comptabilitzar els vehicles. N’hi ha de tres tipus:

  • Aforadors pneumàtics: dues mànegues paral·leles fixades perpendiculars al sentit de circulació. Quan les rodes d’un eix passen per sobre, l’augment de pressió interna tanca un circuit elèctric que es comptabilitza mitjançant un mecanisme situat a la vorera (encadenat a un senyal de trànsit o fanal). En podem trobar en diversos trams de carretera, o en ciutats, d’un dia per un altre, molts cops abans que es realitzin obres o alguna transformació urbana (la construcció d’un centre comercial).
aforador pneum

Aforador pneumàtic

  • Aforadors magnètics: situats sota el paviment de la calçada. Són fixos i els podem observar perquè a la superfície podem distingir la forma d’un rectangle dibuixat amb una silicona, que té un altre fil de silicona que va a un dispositiu situat a la vorera. Per calcular la velocitat del vehicle veiem dos rectangles seguits en un mateix carril. En bastants carrers de Barcelona (p.ex. carrer Aragó) i algunes ciutats importants en podem veure. També a les autopistes que no són de peatge, com la C58.
Aforador magnètic(c) padilladehita.blogspot.com

Aforador magnètic
(c) padilladehita.blogspot.com

  • Aforadors no intrusius: usen la tecnologia làser, rajos infrarojos, ultrasons o radar. Si aneu per la B-23, el tram d’autopista entre el Papiol i l’Avinguda Diagonal, fixeu-vos en els porticons sobre els quals estan els panells lluminosos, i veureu els petits dispositius a mode de minicàmeres, un per a cada carril, que mesuren la densitat de trànsit, els tipus de vehicle que hi ha i, a més, serveixen per aplicar el sistema de velocitat variable.

Aforador no intrusiu: minicàmeres a la B23

Ja podeu veure que avui en dia, tot es comptabilitza…

(NOTA MPS: gràcies a Meritxell Perramón (Opinómetre S.L.))

Més informació:

IMD Xarxa carreteres de Catalunya.

http://www20.gencat.cat/portal/site/territori/menuitem.2a0ef7c1d39370645f13ae92b0c0e1a0/?vgnextoid=4a8c6c5631528210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=4a8c6c5631528210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

IMD Ciutat de Barcelona

http://www.bcn.cat/estadistica/catala/dades/anuari/cap15/C1511020.htm

IMD Accessos a Barcelona

http://www.bcn.cat/estadistica/catala/dades/anuari/cap15/C1511010.htm

IMD autopistes de peatge de l’Estat.

http://www.fomento.gob.es/BE/?nivel=2&orden=06000000

Quant a Manel Pons (IERMB)

Estadístic, economista i investigador social.
Galeria | Aquesta entrada s'ha publicat en Comptant persones i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

6 respostes a Una tarda comptant cotxes…

  1. Moisés ha dit:

    Molt interessant aquest article. La veritat és que amb tants dispositius i tanta càmera, això sembla una mica el “Gran Hermano” de la carretera. Parlant una mica més seriosament, personalment em sembla molt bé que s’utilitzin dispositius d’observació per millorar la qualitat i la seguretat en la carretera, més que amb ànim recaptatori. Ho comento perquè moltes vegades associem equivocadament aquests aparells amb càmeres de control de velocitat o radars, no creieu?

  2. Manel Pons ha dit:

    Benvolgut, si ens fixem molt bé quan anem al volant o com acompanyants podem trobar altres dispositius a més dels que dic en l’article.
    En algunes faroles de les ciutats (a Barcelona segur, per exemple a Gran Via amb Entença) i de vies interurbanes (autopistes i carreteres molt transitades) hi ha uns dispositius que semblen uns panells. En realitat es tracten de radars que detecten els vehicles que passen a la seva alçada (i la seva velocitat), sigui una carretera, sigui una autopista. Un exemple:
    http://www.wavetronix.com/en/products/smartsensor
    En el cas de la seguretat, si anem per les rondes de Barcelona, trobem altres tipus de radars que ens informen si superem el límit de velocitat (80 km/h).
    Si et fixes, a cada poca distància hom pot trobar un radar, però aquests no tots tenen filosofia recaptatòria.

  3. Vidal ha dit:

    M’agradaria saber quines jerarquies s’estableixen un cop contat el nombre de vehicles, segons els tipus de via o la funció que puguin fer. Això existeix?

    • Hola, perdona per contestar ara després de quasi mig any, però el correu segurament va enviar les comunicacions a la carpeta “spam”.
      Bé, les jerarquies s’estableixen en funció del pes i/o eixos del vehicle, sobretot en aforadors magnètics o pneumàtics (popularment anomenats “manguitos”). En els que usen càmeres, tenen un programari que permet identificar la tipologia de vehicle.
      Salutacions!

  4. un tio que passava x aqui :) ha dit:

    T’estimo. He estat buscant aquestes dades mil hores i per fi les trobo

    te ailoviu

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s